De Samenwerkingsopdrachten worden met name gewaardeerd door de Creatieve denkers (NF-temperament). Zij leren door inspiratie en vinden het prettig om samen met anderen zichzelf en elkaar te ontwikkelen. In de les willen ze het liefst geïnspireerd worden door een mooi verhaal, metafoor of persoonlijke anekdote, om vervolgens zelf de stof in te duiken en aan de slag te gaan. Ze vinden het belangrijk dat ze een band opbouwen met klasgenoten en de docent en willen graag een eigen draai geven aan een (opdracht van een) vak. Ze verwachten van een docent dat hij bereikbaar is op momenten dat zij hem nodig hebben, dat kan ook best buiten de lessen om zijn. Houd er rekening mee dat ze gemakkelijk afdwalen van de lesinhoud, zorg dat ze ook voldoende tijd besteden aan de lesstof die getoetst wordt.
Voorbeelden van Samenwerkingsopdrachten zijn:
– creatieve vormen om de lesstof te behandelen, zoals hints of theatersport
– op expeditie naar buiten om de lesstof nog betekenisvoller te maken
– een verhaal maken of vertellen
– een spel/activiteit ontwerpen om de lesstof eigen te maken of hoe ze een opdracht mogen inleveren (ontwerpwedstrijd uitschrijven)