Vaardigheidsopdrachten

De Vaardigheidsopdrachten worden met name gewaardeerd door de Gestructureerde werkers (SJ-temperament). Zij leren door herhaling en vinden het prettig als er volgens een vaste volgorde of vast patroon gewerkt wordt. In de les vinden ze het prettig als de docent eerst instructie geeft met ondersteuning van bijvoorbeeld een gestructureerde PowerPoint, voordat ze aan het werk gaan. Ze willen weten waar ze aan toe zijn wat betreft toetsmomenten en huiswerk. Ze vragen dan ook om duidelijkheid en vinden het prettig als er vaste momenten zijn waarop ze hun vragen kunnen stellen. Het liefst ontvangen ze tussendoor feedback, zodat ze zeker weten dat ze zich goed voorbereid hebben op een toetsmoment.

Voorbeelden van Vaardigheidsopdrachten zijn:
– invuloefeningen en vragen maken over de stof (met antwoorden om zelf na te kunnen kijken)
– instructiefilmpjes en extra opdrachten om te herhalen
– ezelsbruggetjes en rijtjes leren
– proeftoets maken

  • Voorkeursprofielen ISTJ, ESTJ, ISFJ en ESFJ
  • Thema Werkvormen
  • Kenmerken Stap-voor-Stap en duidelijkheid, oefenen en herhalen, voorspelbaar en gestructureerd, regelmatig feedback van de expert.